EDEBİYAT DÜNYASINDA ELEŞTİRİ DEĞİL KISKANÇLIK YAPILIYOR!

YENİ ÇIKANLAR – Vapur Edebiyat 2. sayısında 2017 yılının öykü, şiir ve roman türlerinde öne çıkan kitaplarının ve başarılı yazarlarının değerlendirildiği geniş bir dosyaya yer verdi. Dosyada edebiyat dünyasına dair birbirinden farklı tespitler yer alıyor. Metin Celal’e göre ”Kıskançlıkların, çekememezliklerin şiir eleştirisi yapıyormuş gibi ortaya saçılması artık alışıldık bir olay haline geldi.”

Kapağındaki çizimde yer alan, Müge İplikçi, Alper Canıgüz, Aysun Kara, Nermin Yıldırım Başar Başarır, Murat Yalçın, Bora Abdo, Hüseyin Kıran, Behçet Çelik, Ezgi Polat, Oylum Yılmaz, Figen Şakacı, Berkan M. Şimşek, Cemil Kavukçu ve Hasan Ali Toptaş gibi isimlerden de anlaşılacağı üzere Vapur Edebiyat, yaptığı değerlendirmede pek çok usta yazarla birlikte daha ilk kitabı yayımlanmış başarılı genç yazarlara da değinmiş.

Öykü türünde Necip Tosun ve Merve Moçak Kurt’un yaptığı değerlendirmelerde “Tema olarak duygu ağırlıklı öyküler yanında düşünce ağırlıklı öyküler de, bireysel temalı öyküler yanında toplumsal temalı öyküler de yazıldı. İktidarlar, modernizm ve yerleşik anlayışlar eleştirilirken, ülkenin yaşadığı toplumsal, siyasal olaylar, bireysel acılar öykülerde işlendi. Yazarların önemli bir kısmı mültecilerin dramatik sorunlarını, dünyanın buna ilgisizliğini konu ettiler. Aşk, ezilen kadınlar, iktidar-birey ilişkileri, yoksullar, çocukluk, savaş, dini değerlerden kopuş, cinsellik geçtiğimiz yılın öykülerinde en çok işlenen temalar oldu” diyen Necip Tosun’a göre biçim olarak ise “gerçekçi öyküler de, gerçeküstü öyküler de, fantastik öyküler de postmodern öyküler de; bilinç akışı öyküleri de sade/yalın öyküler de, rüya öyküler de fotoğrafik öyküler de, sembolik yaklaşımlı öyküler de soyutlama yaklaşımlı öyküler de görüldü.”

Necip Tosun pek çok ismin öykü kitaplarını değerlendirirken Merve Koçak Kurt ise hazırladığı listede, daha çok kendisinde iz bırakan ilk kitaplara yer vererek genç öykücüleri ön plana çıkartmış.

Roman türünü değerlendiren Seval Şahin “2017 yılı yerli roman açısından bir önceki yıla göre sayısal olarak biraz daha düşüşe geçti.” diyerek ilgi çeken romanlara değinirken, Asuman Kafaoğlu Büke ise “tema ve üslup” “yeni bir şeyler söyleme” “usta ve genç romancılardan dikkat çekenler” ve “öne çıkan ilk romanlar” başlıklarında izlenimlerine yer veriyor.

‘BAŞKA BİR ŞEY GELMİYOR AKLIMA’

Baki Ayhan T., Tuğrul Tanyol ve Metin Celal şiir türünü değerlendirirken Şeref Bilsel ve Cenk Gündoğdu yorumlarıyla onlara eşlik ediyor. Türk şiirinin birkaç yıldır yine değişim sancısı içinde olduğunu vurgulayan Baki Ayhan T. “XIX. yüzyılın ortalarından bu yana edebiyatımızda aşağı yukarı her 15-20 yılda bir yeni kuşağın gelmesiyle bu değişim ve yenidoğum, yenidendoğum sancısı yaşanıyor.” diye devam ediyor. Tuğrul Tanyol şiirimizin geleceği açısından umut verici gelişmelere değinirken Metin Celal değerlendirmesine “Geçen yıl şiirde neler oldu, diye sorulunca aklıma bir dizi şiir kitabı, şiir üzerine birkaç kitaptan başka bir şey gelmiyor. Kıskançlıkların, çekememezliklerin şiir eleştirisi yapıyormuş gibi ortaya saçılması artık alışıldık bir olay haline geldi. Özellikle sosyal medya üzerinden geliştirilen, hakaret amaçlı tartışmalar (!) ise hiç iz bırakmamış.” diye başlıyor.

MİNE SÖĞÜT’TEN ERCAN KESAL’A…

Bu güzel dosya ve sabit yazar kadrosunun dışında pek çok ilgi çekici yazının yer aldığı Vapur Edebiyat’ın 1 Yazara 10 soru bölümünün konuğu Mine Söğüt olmuş. Bir Kitabın Hikayesi bölümünde Cemil Kavukçu Yüzün Kuşlar Yüzün’ü anlatmış. Yazar Editör Buluşması’nda Jale Sancak ve Deniz Yüce Başarır bir araya gelmiş. Amin Maalouf ile de ilgi çekici bir röportaj yapılmış. İlk sayıda Dostoyevski’nin olduğu çizgi hikâyede bu kez çok dokunaklı bir hikâyeyle Cemal Süreya’ya yer verilmiş. İlk sayıdaki Şiir ve Öykü Eki değişmiş, adı Vapur Dumanı olmuş. Daha genç, daha dinamik ve daha renkli bir hâle gelen ekin kapağında Ercan Kesal var; içindeyse Ercan Kesal röportajı dışında okurdan gelen şiir ve öyküler ile sinema ve kültür yazılarına yer verilmiş. İlk iki sayısına bakılırsa Vapur Edebiyat edebiyatseverlerin mutlaka takip etmesi gereken bir dergi olmuş.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir