BU ALBÜMÜN EKSİĞİ: EDİP AKBAYRAM!

YENİ ÇIKANLAR – Mahzuni’ye Saygı albümü çok sürpriz olmayan bir şekilde bazıları tarafından saygısızlık olarak da nitelendirilebiliyor. Öte yandan ideolojik sorunlara rağmen albüm sürpriz bir biçimde kendi türü içinde en iyi işlerden biri.

Balkan Talu  balkantalu@gmail.com

Merhaba sevgili Yeni Çıkanlar müdavimleri. Tembel yazarınız bu hafta da Aşık Mahzuni Şerif için yapılan saygı albümünü yazacak. Evet, albüm çıkalı epey oldu aslında. Üstüne epey polemik de döndü. Nasıl dönmesin ki? İslamcı akımın kendi Tarkan’larını yaratma çabalarının sonucu olan Mustafa Ceceli de var albümde, ekşi sözlüğün de hatırlattığı üzere sokakta mendil satan çocuklara “sinek gibi yapışıyorlar” diyen Demet Akalın da.

Aslında beni takip eden arkadaşlar bilirler, bir tribute albüm söz konusu oldu muydu olaya şöyle bir derin nefes alıp “başımıza ne iş gelmiş yine” diyerek yaklaşırım genellikle. İşin doğrusu çok sayıda tribute müzikal olarak o kadar sorunludur ki ideolojik yaklaşmak lüksüne hiç sahip olamamışızdır. Yoksa ben mesela Cem Karaca için yapılmış olan albümde Deniz Seki’nin yer almasına ideolojik olarak da karşıydım ama mukadderat işte.

BEN İNSANIN DEĞERİNİ BÖLEMEM

Bunların dışında Mahzuni Şerif bize ne ifade eder? Evet, emekçilerin, ezilenlerin sesidir. Ve bu bayrağı özellikle söz yazarlığı bağlamında en iyi taşıyan ozanlardan biri olmuştur. Aslında itiraf ediyorum, benim Mahzuni’ye esas uyanmam Ferhan Şensoy‘un “Dom Dom Kurşunu siz diskolarda dingildeyesiniz diye yazılmadı” repliğidir. Yoksa o vakte kadar ilk defa onlardan dinlemem nedeniyle benim için Cem Karaca, Edip Akbayram ve Selda Bağcan‘dır vesselam. Ferhan Şensoy’un o cümlesinden ve gene aynı oyunda (Ferhangi Şeyler) 12 Mart’ta demokrasinin üstüne şal örten Nihat Erim için yazılmış olan Erim Erim Eriyesin‘in hikayesini dinleyince Mahzuni’nin sözlerine daha bir dikkat kesildim. Hatta biraz da kızmıştım kendime. O kadar Cem Karaca, Edip Akbayram, sonradan da Selda Bağcan dinleyip Mahzuni’yi nasıl keşfedememiştim? En favori türkülerimden biri ”Parsel parsel eylemişler dünyayı” dediği Nem Kaldı ve Oy Bana bana oldu. İlkini hem Selda Bağcan hem de Cem Karaca ikincisini de Cem Karaca çok güzel söyler ki sırf şu mısraları yüzünden favori Mahzuni türkümdür:

Tabut’taki ölü gibi ölemem
Derdim vardır şükür benim gülemem
Ben insanın değerini bölemem
Doğu-battı-gavur-müslüm bir bana bana

SALTANATI BOŞU BOŞUNA

Şekilde görüldüğü üzere Mahzuni’nin nice türküsü aynı zamanda sıkı birer marş niteliğindedir Ceylan Ertem ve Çukur dizisi de sağ olsun bu puslu zamanlarda yeni marşımız olacak Zalım‘ın şahane sözlerinde şöyle der mesela

Almış ele arsızlığı
Baştan başa yersizliği
Bilmem neden hırsızlığı
Yapan değil bilen zalım

Benim ilk defa Edip Akbayram‘dan dinlediğim şahane bir Süleyman Demirel taşlaması olan Boşu Boşuna‘nın nakaratı ise şöyledir:

İsa Meryem’e mi kaldı
Musa asadan ne buldu
Süleyman bir sultan oldu
Boşu boşuna boşu boşuna

CAZ’DAN PUNK’A MAHZUNİ

Öte yandan, albümü dinlemeye başladığınızda üç, beş vasat örnek dışında, hiç fena olmayan yorumlarla, yorumcularla karşılaşıyorsunuz. Sıkı birer caz vokalisti olan Ceyda Köybaşıoğlu (Zevzek) ve Jülide Özçelik‘i (Gel Gizli Gizli) görüp sevinebiliyorsunuz. Sahi bu Burcu Güneş (Kanadı Değdi Sevdaya) ne kadar iyi bir yorumcu, keşke gene Sunay Özgür desteğiyle daha sık dinlesek gibi düşünceler de geçirebiliyor insan aklından.

Akın Eldes‘in katılımıyla zenginleşmiş olan Kurtalan Ekpres‘in Garip yorumunu dinlerken ne varsa eski babalarda var diyebilirsiniz. Bu arada Teoman hiç fena olmayan bir Boşu Boşuna yorumlamış. Hayko Cepkin (Sarhoşum Dünyada) ve Aylin Aslım da (Mevlam Gör Diyerek İki Göz Vermiş)albümde kaliteli ve özenli bir işçilik gerçekten. Azam Ali (Aramadı Sormadılar Beni) ve Cem Adrian sürprizleri de epey iyi olmuş. Cem Adrian (Dumanlı Oy bizim Eller) gırtlak oyunları yapmadan da güzel şarkı söyleyebiliyormuş. Yeni kuşaktan denebilecek Neyse hiç fena olmayan hafif punkımsı bir Dönme Dolap söylemiş. Ceylan Ertem Kız Çocuğu‘ndan sonra bu albümde Zalım‘ı seslendirerek bayağı kaliteli bir iş çıkarmış.

Mahzuniye Saygı albümü hem kaliteli hem de özgün yorumlarla yürekleri epey ferahlatıyor. En özgün işler kimlere ait derseniz sayacağım liste, Selda Bağcan ve Mabel Matiz (Yuh Yuh) Ceyda Köybaşıoğlu, Neyse, Ceylan Ertem ve Aylin Aslım olur herhalde. Bu listede örneğin Aylin Aslım‘ı ben baştan Murathan Mungan için yapılmış olan Söz Vermiş Şarkılar‘da Kimdi Giden Kimdi Kalan yorumuyla mimlemiştim. Ayrıca Ahmet Kaya için yapılmış olan Bir Eksiğiz albümündeki İçimde Ölen Biri Var‘ı da hiç fena okumaz benden söylemesi.

Peki eksikler nedir?

Birincisi başlı başına Edip Akbayram‘dır. Zamanında Ahmet Kaya için Gülten Kaya‘ya prensip olarak böyle işlerde yer almıyorum demiştir ama sonra Cem Karaca için yapılmış albümde yer alıp nadir güzel işlerden biri olan Mutlaka Yavrum‘u okumuştu mesela. Mabel Matiz hem özgün bir aranjman yapabilmiş hem de Selda Bağcan’a ayak uydurabilmiş ama keşke farklı bir türkü seçselermiş, biraz zor ama, Bağcan’ın daha önce okumadığı bir türkü olsaymış mesela. Bunun dışında Ziynet Sali, Funda Arar falan gibi isimler biraz vasat kalmış. Kardeş Türküler (Dom Dom Kurşunu) klasik soundunu biraz fazla korumuş. Halbuki “Siz Kürtçe They Don’t Care About Us yaptınız, canlanın biraz” diyesim var Demet Akalın, yanında destek olan Ahmet Aslan da sağolsun, üstelik İşte Gidiyorum Çeşmi Siyahım gibi epey riskli bir türküyü söylemişler, hayal edeceğinizden çok daha iyi olmuş. Mesut Yılmaz Oy Babo’yu Cem Karaca gibi söylemeye çalışmayaymış iyiymiş.

Gözlemlerim şimdilik bu kadar ey okur. Hani illa ideolojik olarak karşı değilseniz Mahzuniye Saygı rahatlıkla alabileceğiniz, dinleyebileceğiniz bir albüm.

Balkan Talu hakkında

Balkan Talu, 1978 yılında İstanbul'da doğdu. Çocukluğunun beş senesi Ankara'da, dört senesi Hollanda'da geçti. On yaşından itibaren 'Gazeteci olacağım' diye tutturdu. İstanbul Bilgi Üniversitesi Medya ve İletişim Sistemleri Bölümü'nden mezun olduktan sonra Radikal Cumartesi, Hürriyet Gösteri, Nokta, Aktüel gibi gazete ve dergilerde çalıştı. Bilgi Üniversitesi'nde DJ'lik, Nor Radyo'da Zagreb Radyosu adıyla siyasi mizah programı yaptı. Balkan Talu şu anda bir internet sitesinde dış haberler editörü olarak çalışıyor. Kendisine ait obsesif makinist adında bir de sinema eleştirisi sitesi bulunuyor.

Balkan Talu tarafında yazılan tüm yazılar →

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir