ANAYURT OTELİ YENİDEN BEYAZPERDEDE

Editör 10 Ocak 2017 0
ANAYURT OTELİ YENİDEN BEYAZPERDEDE

YENİ ÇIKANLAR – 5-16 Nisan tarihlerinde gerçekleştirilecek 36. İstanbul Film Festivali’nin “Türk Klasikleri Yeniden” projesi kapsamında bu yıl restore edilecek film Anayurt Oteli oldu.

İstanbul Film Festivali’nin “Türk Klasikleri Yeniden” projesi için bu yıl restore edilecek film, Ömer Kavur’un Yusuf Atılgan’ın romanından uyarladığı, 1987 yapımı başyapıtı Anayurt Oteli olarak belirlendi.

Groupama ve İstanbul Film Festivali işbirliğiyle Fanatik Film tarafından restore edilerek sinemaya yeniden kazandırılacak.
Başrollerini Macit Koper, Serra Yılmaz, Orhan Çağman ve Şahika Tekand’ın paylaştığı; Osman Alyanak, Kemal İnci, Cengiz Sezici, Songül Ülkü, Ülkü Ülker, Yaşar Güner, Arslan Kacar, Osman Çağlar ve Orhan Başaran’ın da rol aldığı 1987 yapımı Anayurt Oteli yenilenmiş kopyasından gösterilecek. Böylece film, yapımından tam 30 yıl sonra yeniden beyazperdede izleyiciyle buluşmuş olacak.

MÜZİKLERİ ÖZDEMİROĞLU’NUN

Yapımcılığını Cengiz Ergun ile Ömer Kavur’un, yürütücü yapımcılığını Sadık Deveci’nin üstlendiği Anayurt Oteli’nin müziklerini Attila Özdemiroğlu besteledi. Yönetmen Orhan Oğuz ise filmin görüntü yönetmeni. Ömer Kavur’un başyapıtı olarak anılan film, sinemamızın en güçlü edebiyat uyarlamalarından biri olarak kabul ediliyor. Filmin çok katmanlı senaryosunu Yusuf Atılgan’ın romanından birlikte uyarlayan Ömer Kavur ile filmin başrol oyuncusu Macit Koper, bu ortak çalışmanın ardından birçok filmin senaryosunda da işbirliği yaptı. Macit Koper, bu filmdeki performansıyla Nantes Film Festivali’nde En İyi Erkek Oyuncu ödülüne layık görüldü ve SİYAD tarafından Yılın En İyi Erkek Oyuncusu seçildi. Macit Koper’e bu yıl İstanbul Film Festivali’nin Sinema Onur Ödülü verilecek.

Anayurt Oteli yalnızlıktan kurtulamayan otel müdürü Zebercet üzerine bir psikolojik gerilim öyküsü gibi görünse de özünde Ömer Kavur’un rüyalar, simgeler, nesneler ve eylemlerin gizli anlamları aracılığıyla, zamanın geçişini anlattığı filmidir. Macit Koper’in canlandırdığı Zebercet, söz verip dönmeyen bir kadın müşterisini saplantı haline getirince, ezici yalnızlığını filmler, horoz dövüşleri ve hizmetçisine sarkıntılık yaparak hafifletmeye çabalar. Meçhul kadın, ister bir anı ister hayalet olsun Zebercet’e ve otele musallat olur. Ömer Kavur ve Macit Koper, Zebercet’te Türk sinemasının en unutulmaz, ikonik anti-kahramanlarından birini çizerler.

EN İYİ 10 TÜRK FİLMİ LİSTESİNDE

Sinema tarihçisi, yazar Agâh Özgüç’e göre “Ruhbilimsel ayrıntılarla destekli, çarpıcı bir ‘iç dünya’ filmi” olan Anayurt Oteli, 1987 İstanbul Film Festivali’nde En İyi Türk Filmi, 1987 Nantes Film Festivali’nde Büyük Ödül, 1987 Antalya Film Festivali’nde En İyi İkinci Film, En İyi Yönetmen; 1987 Valencia Film Festivali’nde Bronz Ödül, 1988 Venedik Film Festivali’nde ise FIPRESCI Ödülü kazandı. SİYAD tarafından 1987 yılında beş dalda ödüllendirilen Anayurt Oteli, Kültür Bakanlığı’nın En İyi 10 Türk Filmi listesinde de yer alıyor.

1944’te Ankara’da doğan Ömer Kavur, Paris’te Sosyal Bilimler Yüksek Okulu’nda gazetecilik ve sosyoloji okuduktan sonra Fransız Bağımsız Sinema Konservatuvarı’nda sinema eğitimi gördü. 1974’te ilk uzun metrajlı kurmaca filmi Yatık Emine’yi (1974) yaptı. Çağdaş Türk sinemasının önde gelen auteur yönetmen ve senaristlerinden biri olarak, sosyal içerikli popüler filmleriyle dünya çapında kabul gördü ve birçok ödül aldı. 2005 yılında İstanbul’da öldü. Sinema yazarı Övgü Gökçe’nin sözleriyle “sinemamızın edebiyatla en verimli ilişki kurabilmiş yönetmeni; bir sanatçı olduğu kadar bir zanaatkâr da olan” Ömer Kavur’un iz bırakan filmleri arasında Yusuf ile Kenan (1979), Amansız Yol (1985), Gece Yolculuğu (1988), Gizli Yüz (1991), Akrebin Yolculuğu (1997) ve Karşılaşma (2003) sayılabilir.

Sinemaseverler, Groupama işbirliğiyle önceki festivallerde Erden Kıral’ın 1979 yapımı Bereketli Topraklar Üzerinde (2008), Lütfi Ö. Akad’ın 1949 yapımı Vurun Kahpeye (2009), Atıf Yılmaz’ın 1978 yapımı Selvi Boylum Al Yazmalım (2010), Memduh Ün’ün 1958 yapımı Üç Arkadaş (2011), Halit Refiğ’in 1964 yapımı Gurbet Kuşları (2012), Lütfi Ö. Akad’ın 1968 yapımı Vesikalı Yarim (2013), Yavuz Turgul’un 1988 yapımı Muhsin Bey (2014), Metin Erksan’ın 1962 yapımı Yılanların Öcü (2015) ve Yılmaz Güney’in 1978 yapımı Sürü (2016) filmlerini restore edilmiş kopyalarından izleme şansı bulmuştu.